Please wait...

  • Vad är bagpal?

  • Bagpal är en frakttjänst som vänder sig till resenärer som vill ha ett bekvämt resande. Du slipper resa med ditt bagage och således allt bärande och väntande på att checka in på flygplatsen. Packa din väska och kontakta oss, – vi tar hand om resten. Vi erbjuder en dörr-till dörr service.

  • Att släpa på tungt och otympligt bagage till flyplatsen, mellanlandningar och vidare transfer till destinationen kan vara nog så påfrestande, tungt, tidskrävande och frustrerande. Flybolagen har också en allt sämre statistik att få fram passagerares bagage i tid och i oskadat skick. Vi erbjuder ett bekvämare, säkrare och kostnadseffektivare sätt för flyresenärer att frakta sitt bagage.

  • Vi vänder oss till alla som reser och vill slippa otympligt bärande av bagage, köande vid incheckningsdisk, väntande vid utlämning osv.

  • Förutom att Du slipper släpa ditt bagage till och från flygplatsen, slipper checka in och vänta vid utlämningsbandet, så är vår tjänst tillförlitligare än flygbolagets bagagehantering. Vår underleverantör har en bättre statistik över förlorade/borttappade försändelser än flygbolagen generellt. I många fall finns det också en hel del pengar att spara.

  • Prisfrågor

  • Priserna varierar beroende på destination, bagagets vikt, hur många väskor som skickas vid samma tillfälle och hur långt i förväg Ni vill att vi hämtar upp ert bagage. Testa "Vad kostar det" på vår förstasida för att få fram ett snabbt pris på vad din sändning skulle kosta.

  • Med kredit/bankkort direkt på vår hemsida. 

  • Det finns alltid ett grundskydd kopplat till ditt bagage. Värdet av grundskyddet beräknas utifrån bagagets kontanta värde men kan inte överstiga vissa fastställda värden. Mer information om försäkringsskydd finner du i våra Allmänna villkor. Om du vill ha ett fullvärdigt skydd så har du möjlighet att teckna utökat bagageskydd, på hela det av dig angivna kontanta värdet. Premien är 2% av det angivna värdet (min 200kr).

  • Beroende på vilket flygbolag Du reser med så varierar det. Dock är vi i många fall billigare. Speciellt på tyngre bagage och specialbagage, exempelvis, skidor, snowboard, golfbag, musikinstrument etc.

  • När det gäller sändningar av personliga tillhörigheter inom och utanför EU så behöver du vanligtvis inte betala tull eller andra avgifter. När du skickar till ett land utanför EU behöver du däremot fylla i en tulldeklaration där du anger vad ditt bagage innehåller samt ange ett värde på innehållet. Det kan dock förekomma fall då det finns lokala eller nationella regelverk som kan innebära avgifter och då är du som kund som är ansvarig för att betala dessa. Om du skickar till ett icke EU-land rekommenderar vi att du kontrollerar det aktuella landets tullregler, vad du kan och inte kan skicka samt till vilket värde och klassificering av föremål som de lokala tullmyndigheterna kommer att låta passera utan avgifter.

  • Service

  • Bagpal tillhandahåller en frakttjänst av ditt resebagage från dörr-till-dörr. se mer

  • Du kan skicka allt som du annars skulle ha checkat in på flygplatsen. Dina resväskor och specialbagage. Se våra allmänna villkor över saker Du inte får skicka.

  • Om du ska boka en transport utanför EU så behöver du fylla i en tulldeklaration (Proforma Invoice). Denna tulldeklaration genereras via bagpal.se och du som kund behöver endast fylla i svar på några enkla frågor om innehållet samt ange värdet på innehållet i ditt bagage. Bagpal.se genererar sedan den nödvändiga dokumentationen som du som kund skriver ut och bifogar följesedlarna.

  • Det beror på när du ska resa och när du är framme vid resmålet. Du har möjlighet att välja typ av leverans på bagpal.se, Express eller Economy. Utifrån vald typ av leverans så sker upphämtning därefter. Om du har valt Express så sker upphämtning av ditt bagage i normala fall 2 arbetsdagar innan Du ska resa. Har Du valt Economy så sker upphämtningen mellan 3-7 arbetsdagar innan din resa, beroende på vilket land Du ska resa till.

  • Du behöver inte emballera din resväska. Du skickar din väska i samma skicka som Du skulle ha gjort med flygbolaget. För sportutrustning gäller samma princip som för flygbolagen, där vi rekommenderar att du har ett fodral med vaddering över känsliga ställen, som bindningen för skidor och snowbord. För golfbag rekommenderar vi ett erforderligt fligt case. Dock kan det hända att det din väska kan få märken efter hantering. Vi råder dig att inte skicka ömtåliga eller väldigt dyra väskor. Dock skall tillstås att vår bagagehantering är mer varsam än flygbolagen generellt.

  • Vi kan hämta upp bagaget där Du vill. Vanligtvis i hemmet, på din arbetsplats eller hotellet. 

  • Vi rekommenderar att du bokar ditt bagage för leverans dagen innan du planerar att komma fram till din destination. På så sätt kan du slappna av i vetskapen att dina väskor har levererats, även innan du går ombord ditt flyg. Dessutom levereras bagaget vanligtvis i slutet på dagen. Så om du planerar att anlända på morgonen, kommer dina väskor redan vara på plats på destination. Under vintermånaderna kan transporter påverkas av oförutsedda svåra väderförhållanden, vilket kan orsaka förseningar som inte omfattas av Bagpals garanti. Som en förebyggande åtgärd rekommenderar vi således att du bokar ankomstdag med minst en dags marginal, så att dessa säkert är på plats när du anländer till destinationen.

  • Du kan vara säker på att ditt bagage hanteras med generellt större försiktighet än när det transporteras med flygbolagens bagageservice. Det finns dock inga garantier för detta, men vi gör allt för att undvika skador på ditt bagage.

  • Våra chaufförer arbetar utifrån "slingor" när de ska hämta upp bagage vilket gör det svårt att bestämma en mer exakt tid. Tid för upphämtning är vanligtvis vardagar mellan 09:00-16:00.

  • Ja, du erhåller ett sändningsnummer av bagpal.se vid bokningen och du kan närsomhelst gå in på bagpal.se och ange detta nummer för att se vart ditt bagage befinner sig.

  • Du kan kontakta oss via mail ([email protected]), telefon (021-480 77 70) eller via våra sociala kanaler under kontorstid, vardagar.

  • Ja, det finns restriktioner över vad du inte får skicka via bagpal.se. För transporter mellan två länder, kan det finnas ytterligare objekt som begränsas av tullen utifrån det specifika landets regelverk. Se våra   användarvillkor .

  • Det beror på när du ska resa och när du är framme vid resmålet. Du har möjlighet att välja typ av leverans på bagpal.se, Express eller Economy. Utifrån vald typ av leverans så sker upphämtning därefter. Om du har valt Express så sker upphämtning av ditt bagage i normala fall 2 arbetsdagar innan Du ska resa. Har Du valt Economy så sker upphämtningen mellan 3-7 arbetsdagar innan din resa, beroende på vilket land Du ska resa till.

  • Det är viktigt att du försöker ange så exakt vikt som möjligt på ditt bagage, använd gärna en våg. Om du inte har tillgång till våg så får du göra en uppskattning av vikten. Om vikten inte stämmer så finns risken att du kommer att efterdebiteras för viktavvikelsen.

  • Vi agerar i enlighet med de regelverk och internationella konventioner som finns för frakter globalt och är därigenom skyldiga att följa. Vi ansvarar enbart för direkt förlust av bagaget med hänsyn till de viktbaserade begränsningar per kilo, SDR som finns. Med SDR avses Special Drawing Rights att omräknas till SEK i enlighet med vid var tid fastställd kurs av IMF (International Monetary Fond). Läs mer under Allmänna villkor (link) http://www.bagpal.se/allmannavillkor

  • I stort sett. Men av olika skäl finns det ett fåtal länder vi inte erbjuder vår tjänst till. Det kan bero på tullproblematik, oroshärdar eller andra omständigheter. Vid frågor om specifika destinationer? Vänligen kontakta kundtjänst.

  • Egentligen inte, enda begränsningen är att ett kolli, exempelvis en resväska inte får väga mer än 70 kg. Däremot kan du skicka hur många resväskor du vill som väger under 70 kg.

  • Du anger var och när du vill att ditt bagage hämtas upp. Vi kan ordna så att ditt bagage hämtas upp från ditt hem, kontor, hotell, golfbana eller annan valfri plats. Tänk dock på att upphämtningsplatsen måste vara lättillgänglig för föraren och bilen. Vi levererar till alla platser som innehar en postadress och ett postnummer. I vissa länder används inte postnummer utan du får då istället ange exempelvis by, stad eller förort. Om du behöver ange denna information så visas det i bokningsprocessen. Vi levererar inte till boxadresser eller till kryssningsfartyg. Tänk på att även här så måste platsen för leverans vara lättillgänglig för föraren och bilen samt att leveransen måste kvitteras av någon person.

  • Om du missar tidpunkten eller inte är närvarande vid upphämtningen eller om adressen är otillgänglig (t ex passerkort/nyckel krävs) kommer transportören att lämna upphämtningsplatsen. Skulle upphämtning inte kunna ske enligt ovan måste du kontakta Bagpal för att boka en ny upphämtning. Kostnad för sådan andra upphämtning kan komma att debiteras dig som kund.

  • Ja. När du har bokat och betalat din upphämtning får du ett mejl som innehåller en bokningsbekräftelse, spårningsnummer och en länk till nedladdningsbara följesedlar som ska skrivas ut i 3 exemplar. Ett exemplar behåller du, ett placeras överst i ditt bagage och ett lämnas till chauffören vid upphämtningstillfället som fäster det på ditt bagage. Detta förfarande är obligatoriskt när du bokar din transport med oss.

  • Ja, du kan skicka golfbagar, skidor, pjäxbags, barnvagn, musikinstrument m.m. Har du funderingar på vad du kan skicka, tveka inte att kontakta oss så hjälper vi dig.

Close